Takata cégcsoport – Az elmúlt évek egyik legnagyobb zöldmezős beruházása Magyarországon
A Takata Üzletcsoport egyike a világ vezető járműbiztonsági rendszereket gyártó vállalatainak, amely szinte valamennyi nagy autógyártónak szállítja termékeit. Termékpalettáján megtalálhatók biztonsági övek, légzsákok, kormányművek, gyermekülések és olyan elektronikus szerkezetek, mint például a műholdas érzékelők és elektromos irányító egységek.
A Takata mint textilüzem kezdte tevékenységét 1933-ban a Japánban fekvő Shiga Prefektúrában, és csak az 1950-es évek elejétől mozdult el a cég az autógyártásban használt járműbiztonsági rendszerek előállítása felé. A vállalat 1960-ban Japánban elsőként hozta kereskedelmi forgalomba a biztonsági övet, és ezzel úttörőként vonult be a járműbiztonsági rendszerek előállításának történetébe.
A Takata termékeivel nem csupán Japánban, de az egész világon híressé vált. A cég nevéhez kötődik többek között az, hogy 1980-ban sikerült létrehoznia a világ első ipari méretekben előállított légzsákját, hogy 2006-ban első ipari gyártója lett a motorkerékpár-légzsáknak és hogy 2010-ben a cég a világon elsőként hozta forgalomba az Airbelt nevű terméket (az Airbelt egy olyan biztonsági öv, amely a légzsákhoz hasonlóan ütődés hatására felfúvódik). A Takata jelenleg olyan komplex biztonsági rendszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyek minden helyzetben védik az emberek biztonságát.
2012-ben a cég felvásárolta a BAE Systems egyik leányvállalatát, így lehetősége nyílt a repülőgépek és a helikopterek biztonsági üléseinek és biztonsági öveinek előállításával is foglalkozni.
A Takata az elmúlt több mint 80 év folyamán folyamatosan fejlődött: mára 20 országban 56 gyára van, és ezzel a járműbiztonsági rendszereket előállítók között mára a világ egyik legjobban felépített cégének számít.
A Takata 2013 novemberében Takata Safety Systems Hungary Kft. néven egy magyar leányvállalatot hozott létre. Idén március 12-én az alapkő letételével megkezdődött a cégcsoport miskolci gyárának építése. A fejlett technológiát képviselő, csaknem 50 000 négyzetméter alapterületű gyártóüzemben légzsák-összeszereléssel és pumpák gyártásával foglalkoznak majd, továbbá ez a létesítmény fog helyet adni a logisztikai központnak és egy házon belüli tesztcsarnoknak is. Az Észak-magyarországi régióban megvalósuló több mint 20 milliárd forintos beruházással csaknem ezer új munkahelyet hoznak létre. Az új üzem a cég számára az Európán belüli beszállítói rendszer további megerősítését is jelenti.
RATI Kft. – termékfejlesztés és innováció
A vállalkozást 1986-ban id. Rajnai Attila alapította azzal a céllal, hogy tárolási és kényelmi igényeket megoldó, saját fejlesztésű, műanyag autó felszerelési termékek gyártását és értékesítését valósítsa meg Magyarországon. Az azóta eltelt közel három évtizedben a cég dinamikus fejlődésen ment keresztül. 1998-ban a Magyar Suzuki Kft. ajtóburkolat beszállítója lett, 2005-ben Armster néven a kartámasz termékcsalád első generációját dobta a piacra, majd 2006-tól beszállítások helyett saját termékcsalád fejlesztésébe kezdett (Headster autós vállfa és a Packster csomagtér rendező, Armster Standard kartámasz a low-cost autó szegmens számára).
A vállalkozás innovációs filozófiája az, hogy a jóból még tökéletesebbet alkossanak, illetve képesek legyenek valami újat létrehozni. Ennek jegyében fejlesztik az autó felszereléseiket, az ötlettől a megvalósításig, amely egyaránt vonzó az autógyártók és a magán vásárlók számára is. Az ötlet, az innováció, a dizájn és a funkció kulcsszavak mentén halad az egyedi RATI termék és a RATI márka építése.
2012 végén adták át a RATI eddigi legnagyobb beruházását, a megújuló energiaforrások felhasználásán alapuló új termelőüzemet. Az innovatív és környezetbarát üzem, ahol nullenergiás épületben nap- és geotermikus energiafelhasználás valósul meg, jól jellemzi a cég filozófiáját. A megújuló energiafelhasználáshoz természetes szellőztetés légáramlat szabályozás párosul, miközben nem használnak fel vezetékes gázt, illetve nincsenek klímaberendezések sem. A RATI - mint termékfejlesztő cég - a részegység gyártáshoz magyar beszállítókat vesz igénybe, majd házon belül szerelik össze a termékeket. Tevékenységük sokrétű: piackutatás, koncepció‐ és formatervezés, termékfejlesztés, gyártás, összeszerelés, értékesítés és marketing és a márkaépítés. Értékesítésük exportorientált, termékeik 98%‐a külföldön talál gazdára, a világ 29 országában. Legnagyobb piacuk Németország, Oroszország, Románia és a Benelux államok. Fő értékesítési csatornáik: OEM, másodpiac és online kereskedelem. A RATI éves árbevétele 1,5 milliárd forint. A Rati termékeit sok autógyár, köztük a Dacia, Mobispart Europe, Nissan, Peugeot, Citroen, Ford is szívesen választja
A Manna Natúr Kozmetikum Kft. – Sikertermékek természetesen
Manna Natúr Kozmetikum Kft. 2010 júniusában kezdte meg 100 százalékban természetes anyagokból készült kozmetikai termékeinekk előállítását és forgalmazását. A teljes egészében magyar tulajdonú, családi vállalkozás gyártóüzeme Pest megyében, Tökölön található. A cég tulajdonosai Varga-Darabos Andrea és Varga Emil.
A vállalkozást életre hívó felismerés – miszerint igazán jótékony hatású kozmetikumok kizárólag vegyszermentes, természetes alapanyagok felhasználásával készülhetnek – napjainkra márkafilozófiává és a Manna technológia alappillérévé vált. A Manna Natúr Kozmetikum Kft. a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt helyez arra, hogy alapanyagaikat lehetőség szerint organikus gazdaságból és „fair trade” kereskedelem útján szerezzék be. A tudatos választás és a fenntarthatóság fontosságát közvetítve a manufaktúra az újrahasznosítható csomagolás mellett tette le voksát. Évente több ezer hazai háztartásba jutnak el a maximális körültekintéssel előállított prémium termékeik, elérhető alternatívát nyújtva az iparilag előállított tömegkozmetikumok piacán.
A vezető termékek között a 2012-ben és 2013-ban Magyar Termék Nagydíjat nyert COCO termékcsaládot, a funkcionális szappanokat, az aromaterápiás szappanokat, valamint az ajak és halántékbalzsamokat kell megemlíteni, amelyek az abszolút közönség kedvencként jegyzett Manna termékek közé tartoznak.
A hazai sikerek mellett a közelmúltban nemzetközi elismerésben is részesült a Manna Natúr Kozmetikum Kft: A BUAV (Brit Egyesülés az Élveboncolás Eltörlésére) és a Cruelty Free International (Erőszakmentesség Nemzetközi Szervezete) erőszakmentes vállalattá minősítette a céget. A minősítéssel járó Leaping Bunny (Ugró Nyuszi) logót magyar cégek közül elsőként a Manna érdemelte ki azzal, hogy a szervezet teljes átvilágítása során bizonyítottá vált: a manufaktúra piacra lépésétől kezdődően kizárólag állatkísérletek nélküli alapanyagok felhasználásával állítja elő prémium kategóriás kozmetikai termékeit, így megfelel a globális szervezet szigorú standardjainak. A márka iránt elkötelezettek tömege hónapról-hónapra növekszik, a jelenlegi 445 ezres követői számmal, a hazai gyártó cégek mezőnyében az egyik legelőkelőbb pozícióban tartják számon a Manna Natúr Kozmetikum Kft-t.
Korábbi díjazottak: